Odszkodowanie z ubezpieczenia upraw po obwieszczeniu restrukturyzacji gospodarstwa — czy wypłata trafi do mnie?

J
Jarek
· 2026-03-05 12:52
Jestem rolnikiem i prowadzę gospodarstwo ok. 68 ha jako jednoosobowa działalność, jestem na VAT. W lutym 2026 r. zrobiłem obwieszczenie restrukturyzacji gospodarstwa i mam wyznaczonego nadzorcę układu. W marcu przyszedł silny przymrozek i mam spore szkody w rzepaku oraz pszenicy, co potwierdziła lustracja z ubezpieczycielem. Zgłosiłem szkodę z polisy upraw i wstępnie mowa jest o odszkodowaniu rzędu 70–90 tys. zł, ale wypłata ma pójść na rachunek firmowy. Ubezpieczyciel dopytuje, czy po obwieszczeniu są jakieś ograniczenia w wypłacie albo czy potrzebuje zgody nadzorcy. Czy takie odszkodowanie po obwieszczeniu trafia normalnie do mnie, czy może zostać wstrzymane albo objęte jakąś kontrolą w postępowaniu? I czy mogę te środki przeznaczyć na bieżące koszty zasiewów i nawozów, czy to wymaga dodatkowych formalności?

Odpowiedzi (7)

S
Serwisant 2026-03-05 15:43
Z samego faktu obwieszczenia i wyznaczenia nadzorcy układu nie wynika automatycznie, że odszkodowanie „przestaje być Twoje”, ale w restrukturyzacji znaczenie ma to, kiedy powstała wierzytelność i na jakie konto ubezpieczyciel ma wypłacić środki. Jeśli szkoda i roszczenie są z marca 2026, to co do zasady to jest zdarzenie już po obwieszczeniu, więc częściej traktuje się to jako bieżący wpływ gospodarstwa, a nie „stary” dług. Z drugiej strony, przy nadzorcy układu banki potrafią blokować/oznaczać rachunki i wtedy technicznie wypłata może utknąć albo pójść na rachunek, którym gospodarstwo zarządza pod nadzorem. Masz w polisie wskazane konkretne konto do wypłaty i czy to jest konto firmowe, z którego normalnie robisz rozliczenia?
P
Patrycja 2026-03-06 10:58
Odpowiedź do Serwisant
Z samego faktu obwieszczenia i wyznaczenia nadzorcy układu nie wynika automatycznie, że odszkodowanie „przestaje być Twoje”, ale w restrukturyzacji znaczenie ma