Upadłość konsumencka a odszkodowanie z polisy za zalanie mieszkania — czy zgłaszać syndykowi?
O
Ola_88
Jestem po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej, ale plan spłaty wierzycieli nie został jeszcze ustalony. Pracuję w branży usługowej na umowie o pracę i wynajmuję niewielkie mieszkanie, w którym ostatnio doszło do zalania z winy sąsiada. Miałam prywatną polisę na wyposażenie mieszkania i ubezpieczyciel zapowiedział wypłatę około 3200 zł za uszkodzone meble oraz sprzęt. Polisa była opłacona jeszcze przed ogłoszeniem upadłości, ale decyzja o wypłacie przyszła już teraz. Nie wiem, czy taka kwota jest traktowana jak mój bieżący majątek, czy jako coś, co powinno wejść do masy upadłości. Zastanawiam się też, czy ma znaczenie, że pieniądze mają być przeznaczone na odkupienie rzeczy potrzebnych do normalnego mieszkania. Czy w takiej sytuacji trzeba samemu zgłosić syndykowi informację o odszkodowaniu z ubezpieczenia?
Odpowiedzi (4)
S
Serwisant
2026-09-04 11:41
Zgłosiłabym to syndykowi, bo po ogłoszeniu upadłości takie wpływy mogą być traktowane jako składnik majątku, nawet jeśli dotyczą szkody w rzeczach codziennego użytku. Jednocześnie dobrze od razu opisać, że chodzi o odszkodowanie za konkretne zniszczone wyposażenie mieszkania i że pieniądze mają iść na odtworzenie tych rzeczy, a nie na dodatkowy dochód. Przy kwocie 3200 zł raczej nie robiłabym tego „po cichu”, bo później może wyjść przy wyciągach albo korespondencji z ubezpieczycielem. Czy syndyk wie już o samej polisie, czy to w ogóle nie było wcześniej zgłaszane?
P
PrasaExpert
2026-09-04 11:47