Upadłość konsumencka a zwrot kaucji za wynajem mieszkania — czy pieniądze trafią do syndyka?

K
Kamil_z_Pragi
· 2026-09-22 18:52
Pracuję jako brygadzista w branży budowlanej i kilka miesięcy temu ogłoszono moją upadłość konsumencką. Obecnie jestem na etapie ustalania masy upadłości, a syndyk zbiera informacje o moim majątku i wpływach. Od trzech lat wynajmuję mieszkanie jako osoba prywatna, ale wkrótce planuję przeprowadzkę do tańszego lokalu. Przy podpisywaniu umowy wpłaciłem właścicielowi kaucję w wysokości 4 500 zł. Właściciel zapowiedział, że po rozliczeniu mediów i sprawdzeniu mieszkania zwróci mi około 4 000 zł na konto. Prawo do zwrotu kaucji powstało przed ogłoszeniem upadłości, ale sama wypłata nastąpi już po wydaniu postanowienia przez sąd. Czy zwrot kaucji za wynajem mieszkania w takiej sytuacji wchodzi do masy upadłości i powinien zostać przekazany syndykowi?

Odpowiedzi (4)

P
PraktykDTG 2026-09-22 20:06
U mnie była bardzo podobna sytuacja i syndyk potraktował kaucję jako prawo do odzyskania pieniędzy, czyli składnik masy upadłości. Nie miało znaczenia, że kaucję wpłaciłem kilka lat przed ogłoszeniem upadłości. Po rozwiązaniu umowy właściciel rozliczył drobne szkody i zaległe opłaty, a pozostałą kwotę przelał na rachunek wskazany przez syndyka. Sam wcześniej zgłosiłem kaucję i przesłałem umowę najmu, żeby później nie było wątpliwości. Ostatecznie do masy trafiła tylko kwota faktycznie zwrócona po rozliczeniu mieszkania. Dużo zależy też od tego, kiedy kończy się najem i na jakim etapie będzie wtedy postępowanie. Lepiej nie umawiać się z właścicielem na zwrot gotówką bez wiedzy syndyka, bo może to wyglądać jak zatajenie wpływu. Pytałeś już swojego syndyka, na jaki rachunek właściciel ma zwrócić kaucję?
I
Igor 2026-09-22 20:39
Odpowiedź do PraktykDTG
U mnie była bardzo podobna sytuacja i syndyk potraktował kaucję jako prawo do odzyskania pieniędzy, czyli składnik masy upadłości. Nie miało znaczenia, że kaucj