Upadłość konsumencka a odprawa po zwolnieniu z pracy — czy trzeba zgłosić ją syndykowi?

R
Rafal_majster
· 2026-07-18 08:20
Mam ogłoszoną upadłość konsumencką od kilku miesięcy i jestem już po pierwszym kontakcie z syndykiem. Pracuję w branży budowlanej jako majster na umowie o pracę, ale firma ogranicza etaty i dostałem informację, że prawdopodobnie dostanę wypowiedzenie. Kadrowa wspomniała, że może mi przysługiwać odprawa w wysokości około 9 tysięcy złotych brutto. Normalnie część pensji jest zostawiana na życie, a reszta idzie według zasad ustalonych w postępowaniu. Nie wiem jednak, czy taka jednorazowa odprawa jest traktowana jak zwykłe wynagrodzenie, czy jako osobne świadczenie. Zastanawiam się też, czy powinienem sam zgłosić syndykowi informację o planowanej wypłacie, zanim pieniądze trafią na konto. Czy ktoś miał podobną sytuację przy upadłości konsumenckiej i odprawie po rozwiązaniu umowy o pracę?

Odpowiedzi (5)

M
Maja 2026-07-18 08:43
Taką odprawę zgłosiłbym syndykowi od razu, bo to dodatkowy składnik majątku/dochodów w trakcie upadłości i lepiej nie robić wrażenia, że coś zostało ukryte. Czy masz już ustalone z syndykiem, jak zgłaszać jednorazowe wpływy?
K
Krzys 2026-07-18 08:55
Tak, taką odprawę trzeba zgłosić syndykowi, bo po ogłoszeniu upadłości dodatkowe świadczenia ze stosunku pracy zwykle są traktowane jako składnik majątku albo dochodu upadłego. Syndyk oceni, jaka część może trafić do masy upadłości, a jaka zostanie Ci na utrzymanie.
E
Ewelina 2026-07-18 08:59